Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
Ditt bästa minne från Skandinavien - Forum scandinave - Forum Babel
Ditt bästa minne från Skandinavien

Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Sunday 18 Dec 05, 0:12 Répondre en citant ce message   

Här får ni berätta om erat bästa minne från en resa i Skandinavien. Det kan vara allt från en stad till en person eller bara en fin upplevelse ni haft. Enda krav är att ni skriver på ett av de 3 (4 om man räknar de 2 norska officiella språken) skandinaviska språken!

Jag kan börja med att berätta för er om min första gång i Norge. Det var 1999 och jag cyklade där nästan hela E6 från Kristiansand till Kirkenes...
Jag var då i Norge i totalt 2 månader och det som gjorde mest intryck på mig var naturen och alla dessa mil utan folk. Hur kunde det vara så vackert och så orört? Det var så starkt för mig att jag flyttade dit ett år senare!
Sedan dess har det gått nästan 6 år och jag kan inte berätta om alla fina upplevelser jag haft här uppe. En sak ska ni veta : aldrig flyttar jag tillbacka! Clin d'œil
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
herve



Inscrit le: 20 Nov 2005
Messages: 121
Lieu: Roazhon (F)

Messageécrit le Sunday 18 Dec 05, 20:08 Répondre en citant ce message   

Rémi a écrit:
Det kan vara allt från en stad till en person eller bara en fin upplevelse ni haft.


Så vælger jeg en "by" : Skagen. Det ligger i Nordjylland og er faktisk det nordligste sted i Danmark. Jeg besøgte Skagen og Grenen flere gange. Lyset og stemningen deroppe er fantastiske. Der mødes Skagerrrak og Kattegat. Det er dejligt når søen går højt. Det må rigtigt besøges, ikke i juli, for der er for mange turister, men hellere om efteråret.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
idir



Inscrit le: 15 Dec 2005
Messages: 7
Lieu: Stockholm

Messageécrit le Monday 19 Dec 05, 15:59 Répondre en citant ce message   

Jag kan berätta för er en av mina bästa upplevelser hittils. Det hände förra året, på sommaren när jag kom till Sverige för att bli utbyttesstudent på KTH i Stockholm (ett tekniskt universitet).
Jag kom hit den 30 augusti 2004 (en fredag), och 2 dagar efter det bestämde jag mig för att vandra på en ö mitt i centrum som heter Långholmen. Jag gick dit, och efter en liten rund såg jag en plan där några svenskar (10 ungefär) spelade fotboll. Jag tittade på dem från sidan när en av dem kallade mig för att vara med. Vi spelade typ i 2 timmar, och det kändes redan skönt att vara i Stockholm. Sedan det föreslog de till mig att följa med dem till stranden som var på Långholmen. De skulle träffa andra kompisar där. Jag tackada ja (självklart!) och träffade då 10 svenskar till! Alla var snälla och nyfikna över den kille som hade kommit till Stockholm utan någon koppling alls med Sverige (ni vet säkert hur det känns). Efter några badningar och intressanta konversationer blej jag bjuden till en grill på kvällen, hos en tjej som var där. Det var mitt i Stockholms centrum, en sådan byggnad med en gemensam trädgård. Hela kvällen gick snabbt, vi pratade om allt, och på väg hem skrattade jag mycket när jag tänkte på alla som hade sagt till mig innan jag åkte till Sverige: "svenskarna är kalla". De hade helt fel!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Monday 19 Dec 05, 18:45 Répondre en citant ce message   

Suède Kul att höra, Idir! Här uppe i Lappland är det förresten precist likadant och det är väldigt skönt! Man hälsar på varann väldigt ofta och drikker kaffe och ljuger en stund, man hjälper varandra vid behov och aldrig mot pengar... Svenskarna är ett underbart folk! très content

Norvège Du, Hervé, hvor fann du all snøen i Danmark? Sker det ofte? Jeg trodde at det aldrig kom noe snø der... Men jeg kjenner så lite Danmark, jeg har bare kjørt gjennom flere ganger, men aldrig besøkt noe bortsett fra Bornholm.

PS: Jag lägger till flaggarna bara för att underlätta för alla att känna igen vilket språk som används.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
herve



Inscrit le: 20 Nov 2005
Messages: 121
Lieu: Roazhon (F)

Messageécrit le Monday 19 Dec 05, 19:37 Répondre en citant ce message   

Rémi a écrit:

Norvège Du, Hervé, hvor fann du all snøen i Danmark? Sker det ofte? Jeg trodde at det aldrig kom noe snø der... Men jeg kjenner så lite Danmark, jeg har bare kjørt gjennom flere ganger, men aldrig besøkt noe bortsett fra Bornholm.


Danemark Jeg skrev søen, dvs havet. Det svenske ord "snö" siges "sne" på dansk. Ja, du er ret, det sner ikke så meget i Danmark !
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Tuesday 20 Dec 05, 23:49 Répondre en citant ce message   

Suède Jaså! Jag läste för fort... förlåt. embarrassé Men då har jag lärt mig ett nytt ord på danska! Kul! très content
Jag har faktiskt ett "skandinaviskt ordbok" med dom orden som skilljer på danska, norska och svenska, men tyvärr finns inte ordet "sö" med. Det är ju bara 12.000 uppslagsord... triste

Jaja, tillbacka till temat. moqueur
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Page 1 sur 1









phpBB (c) 2001-2008