Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
Hvorfor lærer du et skandinavisk språk? - Forum scandinave - Forum Babel
Hvorfor lærer du et skandinavisk språk?
Aller à la page Précédente  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Suivante
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Sunday 01 Oct 06, 0:43 Répondre en citant ce message   

Velkommen hit, Cline! Du var kjempeflink i å skrive norsk, du! Gratulerer! Skal dere bo i Bergen eller er det bare for testens skuld dere ska dit? Jeg har aldri vært sjelv i Bergen men jeg har hørt at det er en kjempefin by! Sjelv foretrekker jeg Nordnorge ettersom de har snø på vinter og ikke bare regn året rundt! Clin d'œil
Lykke til med testen, da!

För alla andra : jag har försökt rätta till det där med titeln "Hvorfor blabla" och ta bort "t'et", men jag lyckades nog inte... confus
Jag skall prova få det i ordning snart. Clin d'œil
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ElieDeLeuze



Inscrit le: 14 Jun 2006
Messages: 1622
Lieu: Allemagne

Messageécrit le Sunday 01 Oct 06, 1:08 Répondre en citant ce message   

mort de rire mort de rire "Bergentesten" hedder den proeve, udlaendingene kan tage for at faa en officiel attest paa deres niveau paa norsk. Jeg tror ikke, hun skal rejse til Bergen for at tage testen Clin d'œil
Men Bergen er jo en paen by. Jeg var heldig, da jeg var der: det begyndte foerst at regne samme dag, jeg rejste tilbage til Oslo. Jeg har ikke set Bergen i regnvejret très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Cline



Inscrit le: 30 Sep 2006
Messages: 3
Lieu: Saint-Etienne

Messageécrit le Sunday 01 Oct 06, 15:11 Répondre en citant ce message   

ElieDeLeuze har rett, bergentesten er bare navnet til testen en trenger når en vil arbeide i helse i Norge. Jeg skal ta det i norgesambassaden i Paris. Og som du Remi, vil vi helst bo i nordnorge på grunn av at det regner for mye i sørnorge. Trondheim er en av mulighetene. Men kanskje synes dere at det ligger ikke så nord ! Hva jeg vet om Bergen er at regnrekorden er 100 dager uavbrutt... hyggelig... Men det kan vaere pent å reise rundt i .
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ElieDeLeuze



Inscrit le: 14 Jun 2006
Messages: 1622
Lieu: Allemagne

Messageécrit le Sunday 01 Oct 06, 15:45 Répondre en citant ce message   

At det regner meget i Bergen, vil jeg ikke bestride. Men Bergen har ogsaa fordele. Foraaret (vaaren) kommen tidligere i vestnorge end i Oslo. Nogle aar kan der vaere fire til fem uger forskel. Nord for Trondhjem kan sneen blive liggende frem til mai og kan falde igen allerede ved slutten af august. Frem for alt vil jeg minde alle om, at det vaerste for den psykiske helbred (helse) er den lange moerke vinter. Ingen siger at 100 dages regn er morsomme, men det er langt lettere at holde ud end 100 dages moerketid.

Vigtigere end vejret er folk. Der er en stoooooooooor forskel mellem folk fra Vestnorge og Nordnorge...
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Sunday 01 Oct 06, 21:19 Répondre en citant ce message   

Citation:
Ingen siger at 100 dages regn er morsomme, men det er langt lettere at holde ud end 100 dages moerketid.

Nei, i helvete også! Mørketia er jo kjempefin! De blåe stundene, all snøen som lyser så spesielt, de utrolige farvene på himmelen, kulden... nei, det er så fint!!! 8)
OK, man ska ha jobb, man ska ha venner og man ska ha snø. Ellers kan det bli et helvete. Forrige vinter har jeg hørt at det nesten ikke ble noe snø i det hele tatt i Tromsø!!! Helt utrolig! choqué
Det er derfor bedre klimat i innlandet enn på kysten: kaldere, finere vær og ikke like mye tøvær vintertid. Desverre så finnes det ikke så mange byer på innlandet i Nordnorge! Det er mest små orter med få folk i... Men slik er jo Norge! très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Astoure



Inscrit le: 03 Nov 2006
Messages: 10
Lieu: Reykjavik

Messageécrit le Friday 03 Nov 06, 20:18 Répondre en citant ce message   

Hei, så, jeg heter Gautier, jeg er 21 og jeg studerer skandinaviske språk. Dette år bor jeg i Island og studerer jeg svensk (som hovedfag), og norsk og islensk som sidefag. Før har jeg studert norsk i to år ved universitetet i Nancy. Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte å studere norsk, men jeg likker veldig godt skandinavisk middeladerhistorie, så kanskje er det hvorfor jeg kom til å studere det.

Astoure
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ElieDeLeuze



Inscrit le: 14 Jun 2006
Messages: 1622
Lieu: Allemagne

Messageécrit le Friday 03 Nov 06, 20:28 Répondre en citant ce message   

Hej Astoure !
Klarer du at undgaa blandingen af norske udtrykke, naar du taler svensk? Kan jeg sproerge, hvorfor du valgte at skifte dit hovedsprog ?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Saturday 04 Nov 06, 0:28 Répondre en citant ce message   

Det var ju häftigt! Att komma till Island för att läsa svenska som huvudfag! Kul! Hoppas du kommer att trivas där på ön! Själv har jag aldrig varit på Island men dit skall jag nån gång!
Du får gärna öppna en rubrik om Island och berätta för oss hur livet är däruppe, samt skicka oss några fina bilder! Lycka till! Vi läses.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Astoure



Inscrit le: 03 Nov 2006
Messages: 10
Lieu: Reykjavik

Messageécrit le Saturday 04 Nov 06, 3:20 Répondre en citant ce message   

Ja, det er veldig vanskelig å studere svensk nå for jeg alltid bruker norsk (men på undervisning sier lærerne ingenting). Jeg skiftet fra norsk til svensk for det var ikke lenger norsk kurs som hovedfag i universitetet mitt (Nancy 2), og at jeg kunne dra til Island for å studere et skandinavisk språk i dette år med en stipen (Sokrates), så trengte jeg å finne et andre språk (vi har ingen dansk eller). Men jeg foretrekker norsk, (for den svensk lærer jeg har tror at jeg kan snakke svensk som om jeg var fra Götteborg, og så vil hun ikke snakke med enkle ord). Jeg trives veldig godt i Island, men universitetet er ikke så godt: islensk kurser for utlander er fylt med 40 folk inn, og så mann kan ikke lære godt, også studere vi bare basik språk og ingen grammatikk, for vi er bare "utlansk studenter med islensk som et sidefag", så de sier at vi trenger bare å lære hvorfor mann sier "jeg er sulten" og lignende. Men landet er veldig pen.
(nå bør jeg beklagge for alle feilene jeg gjør, men jeg jobber på natta og så er jeg veldig slitten og har jeg hundre ting å gjøre når jeg skrever på forumet)

Astoure
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
svensken



Inscrit le: 29 May 2007
Messages: 28
Lieu: Stockholm

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 18:04 Répondre en citant ce message   

Hej alla fransmän!

Jag är en svensk kille (gutt) som bor i Stockholm (Sverigen huvudstad) och som är väldigt intresserad av språk. De språk jag studerade under min skoltid var engelska, franska och latin. Oui, je peu écirere en français, mais depuis quatre ans je ne fais pas des étudies français, så min franska är inte lika bra som den var då när jag studerade det.

Jag hittade det här forumet eftersom jag de senaste åren har börjat intressera mig mer och mer för nordiska språk. Så jag tänkte att jag här kan diskutera nordiska språk, kanske öva på min franska, OCH SVARA PÅ FRÅGOR OM SVENSKA SPRÅKET.

Så ställ frågor (spørsmål) om svenska så svarar jag! très content

Om jag använder för svåra ord så säg till! Det är svårt att skriva på svenska för människor som inte har svenska som modersmål och inte använda för svåra ord. Vi svenskar är ju mer vana att använda andra språk när vi pratar med utlänningar eftersom svenska är ett så litet språk i världen. Clin d'œil

Erik
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Zwielicht



Inscrit le: 30 Jan 2007
Messages: 1227
Lieu: la rencontre des eaux

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 18:57 Répondre en citant ce message   

Hejsan Erik. Välkommen til Babel !

Jag bor i Kanada och vil lära mig svenska. Tids nog ska jag ha ett par frågor ..

Vad gör du nuförtiden ? Är du fortfarande student ?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
meuuh



Inscrit le: 12 Jun 2006
Messages: 982
Lieu: Mie en ole opaštuja Karjalašša

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 20:11 Répondre en citant ce message   

Hei Erik! très content
Velkommen!!!
Men, vet du... Det e eit forum spesielt gjort for å presentere seg... Clin d'œil
Kvifor går du kje på?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Zwielicht



Inscrit le: 30 Jan 2007
Messages: 1227
Lieu: la rencontre des eaux

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 20:27 Répondre en citant ce message   

Ja Erik..
Det är den här url:en

http://projetbabel.org/forum/viewforum.php?f=4
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
svensken



Inscrit le: 29 May 2007
Messages: 28
Lieu: Stockholm

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 21:11 Répondre en citant ce message   

Jo, jag vet, jag vet! sourire

Det här är inget presentationsforum, men jag tänkte att ni ville ha en förklaring till varför just jag, som svensk, anmäler mig att hjälpa er med svenska i detta franska forum! sourire

Den här tråden är ju inte ens till för att ställa frågor om svenska, eftersom man här bara ska berätta varför man studerar ett skandinaviskt språk. Men eftersom jag såg flera andra rent språkliga frågor här, och inte orkade starta en ny tråd, tänkte jag att folk kan få fråga saker i den här tråden!

Startar kanske en ny tråd i allafall...vi får se...håll ögonen öppna! sourire

Ställ annars frågor här.

Zwielicht undrade om jag fortfarande är student, och det är jag!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
svensken



Inscrit le: 29 May 2007
Messages: 28
Lieu: Stockholm

Messageécrit le Tuesday 29 May 07, 21:20 Répondre en citant ce message   

meuuh a écrit:

Kvifor går du kje på?


Nynorsk är inte min starka sida, men jag tror att frågan betyder "Varför går du inte dit?" / "Pourquoi vous n'allez pas la"? / Why do you not go there?"

Är det rätt?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave Aller à la page Précédente  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Suivante
Page 2 sur 7









phpBB (c) 2001-2008