Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
La premsa en Català - Forum catalan - Forum Babel
La premsa en Català
Aller à la page 1, 2  Suivante
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
valerie



Inscrit le: 26 Jul 2005
Messages: 41

Messageécrit le Wednesday 04 Jan 06, 16:17 Répondre en citant ce message   

En el meu afany d'aprendre el català, llegeixo de tan en tan el Periódico de Catalunya, edició en Català. No m’agrada tan com altres diaris de Catalunya, però es l'únic que conec escrit en Català
http://www.elperiodico.com/default.asp?idioma=CAT

Potser coneixeu altres diaris en Català, o revistes especialitzades, a Catalunya o en altres territoris?

Sisplau, em podeu corregir les faltes? > Fet ( són molt poques sourire )
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Patriccke



Inscrit le: 10 Feb 2005
Messages: 434

Messageécrit le Wednesday 04 Jan 06, 16:32 Répondre en citant ce message   

Conec Avui i em sembla que La Vanguàrdia té una edició en català

Però no n'estic segur. Fa anys i panys que no vaig a Catalunya
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Chusé Antón



Inscrit le: 25 Feb 2005
Messages: 740

Messageécrit le Wednesday 04 Jan 06, 22:47 Répondre en citant ce message   

Valerie:

d´aprendre

llegeix

coneix


...si Ramón no diu res en contra.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Nikura



Inscrit le: 08 Nov 2005
Messages: 2035
Lieu: Barcino / Brigantio

Messageécrit le Thursday 05 Jan 06, 0:00 Répondre en citant ce message   

Jo no sóc en Ramon però tinc alguna cosa en contra...
llegeixo/conec estan ben dits...

Aquí l'única premsa que llegeixo són els diaris gratuïts que es troben al metro per exemple: 20 minuts, Què! i n'hi ha un tercer però ara per ara no me'n recordo del nom.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ramon
Animateur


Inscrit le: 13 Jan 2005
Messages: 1395
Lieu: Barcelone, Espagne

Messageécrit le Thursday 05 Jan 06, 11:15 Répondre en citant ce message   

Hola Valérie:

Estic d’acord amb el Nikura: “llegeixo” i “conec” estan ben dits. Són la primera persona del singular del present d’indicatiu. “Llegeix” i “coneix” són la tercera persona singular.

“d’aprendre” estava ben escrit en el missatge de la Valerie. No sé què hi ha pogut veure el Chusé Antón (?).

En canvi, cal corregir els “tan”, que han de ser “tant”:

“de tant en tant”, “no m’agrada tant com...”

No t’hi amoïnis. És un error que fem molts catalans. “Tan” és un adverbi d’intensitat usat davant d’un adjectiu o d’un altre adverbi. Aquí tens uns exemples:

Té la pell tan blanca, que s’ha d’amagar del sol.

Escriu tan de pressa, que no se li entén la lletra.

“Tant” pot ser adjectiu, pronom i adverbi:

Avui no fa tant vent (o tant de vent) com ahir.
Ha begut tant, que no s’aguanta dret. (Compara: Està tan begut, que no s’aguanta dret)

Quan dubtis, compara-ho amb el castellà i segurament que et serà més fàcil:

“De tanto en tanto” “No me gusta tanto como...” “Es tan bajito que no llega a la mesa”, etc.

Veig que ja t’han corregit l’apòstrof : el + únic = l’únic.

Pel que fa a la premsa en català, només conec els que ja s’han dit (“El Periódico”, “Avui”). També hi ha el “Punt Diari” que es publica a Girona i a Tarragona. De revistes n’hi ha moltes. Una de cultura general és “Sàpiens”, una altra de geografía és “Descobrir Catalunya”, una d’infantil/juvenil “Cavall Fort”.

Ah! El tercer diari gratuït és, precisament, "Metro".
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Chusé Antón



Inscrit le: 25 Feb 2005
Messages: 740

Messageécrit le Thursday 05 Jan 06, 15:03 Répondre en citant ce message   

Pardó Valerie, es veritat aixó que diuem Nikura i Ramón. ¿ El "Punt Diari" no es més de Reus que de Tarragona, Ramón?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ramon
Animateur


Inscrit le: 13 Jan 2005
Messages: 1395
Lieu: Barcelone, Espagne

Messageécrit le Thursday 05 Jan 06, 20:10 Répondre en citant ce message   

Sincerament, no ho sé, Chusé Antón.

Pel que sembla hi ha una edició a Girona, una altra a Tarragona i fins i tot una a Barcelona, però no l'he vist. Ja m'hi fixaré.

Que els Reis et portin moltes coses.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
valerie



Inscrit le: 26 Jul 2005
Messages: 41

Messageécrit le Monday 09 Jan 06, 17:55 Répondre en citant ce message   

Moltes gràcies a tothom per les correccions.
Ara voldria afegir els enllaços a aquests diaris o revistes en aquesta discussió, però no sé fer-lo tan bé com Patriccke (missatge del 4 de gener, sobre l’Avui) , amagant l'enllaç darrere una paraula. Algú em pot ajudar?
Bé, he buscat en l’apartat regles etc... del fòrum i ja sé com fer-lo. Aquí estan els diaris mencionats

Diaris
El Periódico en Català
El Punt digital
Avui
Regió 7
Diari d'Andorra
Diari de Balears

Em sembla que la Vanguardia no té res en Català
El País té un suplement literari en Català, Quadern, però no es pot accedir-hi (en la pagina web) sense ser suscriptor


Gratuits
20 Minuts En aquesta pàgina, barregen notícies en Castellà i en Català (A mi em costa 20 segons identificar la llengua de la notícia)
Què!, idem que 20mn
Metro, idem, barreja notícies en Castellà i en Català

Revistes
Sàpiens, aquesta pàgina presenta els temes de cada número de la revista
Cavall fort, aquesta pàgina presenta els temes de cada número de la revista, té jocs, ...
descobrir Catalunya, idem

Sisplau, em podeu corregir les faltes? > Fet: compte amb els y/i i també els ´ !!! sourire Sinó tot està perfecte.


Dernière édition par valerie le Tuesday 10 Jan 06, 17:51; édité 1 fois
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Patriccke



Inscrit le: 10 Feb 2005
Messages: 434

Messageécrit le Monday 09 Jan 06, 18:19 Répondre en citant ce message   

valerie a écrit:
Bé, he buscat en l’apartat regles etc... del fòrum y ja sé com fer-ho

Jo vaig buscar un missatge que contenia tal enllaç i vaig fer "citar" per llegir el codi BBCode corresponent Clin d'œil

Em sembla que quan anava a Barcelona és la vanguàrdia que llegia en català (no hi ha una edició con un títol blau i una con un títol verd?). Es una mica estrany que no ne parlin pas sobre llur pàgina web! confus
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Chusé Antón



Inscrit le: 25 Feb 2005
Messages: 740

Messageécrit le Monday 09 Jan 06, 19:58 Répondre en citant ce message   

Valerie, a Andorra el Diari, la Tv i la radio son també en catalá.

A la Franja de Llevant d´Aragó , la revista Temps de Franja (jo tinc amics) es molt bonica i la fan amb molta illusió.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ramon
Animateur


Inscrit le: 13 Jan 2005
Messages: 1395
Lieu: Barcelone, Espagne

Messageécrit le Tuesday 10 Jan 06, 9:17 Répondre en citant ce message   

Patriccke a écrit:


Em sembla que quan anava a Barcelona és la vanguàrdia que llegia en català (no hi ha una edició con un títol blau i una con un títol verd?). Es una mica estrany que no ne parlin pas sobre llur pàgina web! confus


No. "La Vanguardia" no es publica ni s'ha publicat mai en català. L'únic diari que té una edició en castellà i una altra en català es "El Periódico". L'edició en castellà porta les lletres blanques sobre fons vermell i l'edició catalana, el fons és blau.

Efectivament, "El Punt", també té una edició per a les "Comarques Barcelonines". Altres diaris en català són "Regió 7" i "El 9", que també té una edició esportiva.

Malhauradament, diuen els quiosquers que la premsa en català es ven poc. pleure ou très triste
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Patriccke



Inscrit le: 10 Feb 2005
Messages: 434

Messageécrit le Tuesday 10 Jan 06, 11:11 Répondre en citant ce message   

Ara que ho dius... sí, era el periódico embarrassé

Potser és metro que té un fons blau o verd (a Bélgica també: metro verd pel francés, metro blau pel flamenc)

Existeix (o existia) una edició del Punt per la Catalunya del nord. M'agraden molt llur il·lustracions: una vegada vaig trobar-hi una gran foto de mi 8)
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
valerie



Inscrit le: 26 Jul 2005
Messages: 41

Messageécrit le Tuesday 10 Jan 06, 18:02 Répondre en citant ce message   

No he trobat en la pàgina del punt una edició para Catalunya Nord, en tenen per Barcelona, comarques gironines, Camp de Tarragona, Penedès, Vallès occidental, Maresme, Barcelonès nord.

No n'hi haura de diari en Català a Perpinya?
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Patriccke



Inscrit le: 10 Feb 2005
Messages: 434

Messageécrit le Tuesday 10 Jan 06, 18:35 Répondre en citant ce message   

Era 10 anys enrere. Em sembla que l'edició nord-catalana era setmanal. No me'n recordo... embarrassé

No he tornat a Perpinyà des del 2003 (i no sé quan hi tornaré, se hi torno...)
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Nikura



Inscrit le: 08 Nov 2005
Messages: 2035
Lieu: Barcino / Brigantio

Messageécrit le Wednesday 11 Jan 06, 3:24 Répondre en citant ce message   

Jo sé que hi ha un edició del Punt en francès i en català. Després no la vaig veure mai.

Sobre els diaris gratuïts dels quals vam parlar abans. A mi m'agrada el fet que hi hagi les dues llengües però a vegades em sembla que el català hauria d'estar més representat ja que no hi és majoritari.
També em compro a vegades la revista Sàpiens. És força bona e interessant.
Llegeixo també una revista que es diu "Descobrir". Tracta exclusivament dels Països Catalans, de la seva història, del seu patrimoni. No és una revista independentista sinó que està focalitzada sobre un estudi local. També la recomano. Permet descobrir uns recons desconeguts de la regió i està molt ben feta.
Hi vaig llegir per exemple, una història d'un paio que es va ofendre en veure a la Cerdanya francesa, una dona gran parlar francès tota l'estona, mentre anava donant ordres al seu gos en català. Això a mi em sembla molt corrent, ja que a tota França, els dialectes van ser majoritàriament rebutjats. Llavors la gent va acabar deixant-los, utilitzant antigues paraules i expressions només en casos poc recomanables on es jutjava que una llengua que deien "mal parlada" tingués més el seu lloc com a, parlar als animals o jurar. És molt trist...
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan Aller à la page 1, 2  Suivante
Page 1 sur 2









phpBB (c) 2001-2008