Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
Vintern är här! - Forum scandinave - Forum Babel
Vintern är här!

Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Thursday 26 Oct 06, 21:59 Répondre en citant ce message   

För er som fortfarande har det varmt och gott hemmavid... moqueur
Här uppe i Sápmi ligger snön sedan några dar tillbaka och det ser ut hittills så att vi kommer att ha en riktig gammeldags norrländsk vinter! Härligt! Än så länge har vi ca 3 decimeter med snö men det skall komma betydligt mer under de nästa dagarna. Jag hoppas samtidigt att tjälen snart ska borra sig i marken och att sjöarna och älvarna fryser snart på ordentligt! Det vore väldigt skönt om vi kunde slippa få blidväder mittpå vintern i år... Man kan i alla fall hoppas det. confus
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Friday 27 Oct 06, 23:56 Répondre en citant ce message   

Suède Har någon av er varit i Skandinavien vintertid? Ni får gärna berätta om er upplevelse, hur och var det var och vad ni tyckte var spännande eller mindre kul... !

Norvège Har noen av dere vært i Skandinavia vintertid? Dere får gjerne fortelle om deres opplevelse, hvordan og hvor det var og så hva dere synes var spennendes eller mindre kult... !
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Pascal
Responsable projet


Inscrit le: 14 Nov 2004
Messages: 355
Lieu: Alsace-Lorraine- Allemagne

Messageécrit le Friday 03 Nov 06, 17:20 Répondre en citant ce message   

nej, det har jeg aldrig gjort! jeg ønsker det meget egentligt, men feriernes pris er for høg, når du regner alt sammen, hytte + mad+ rejse. derfor løber jeg nordisk ski i Savoyen i Frankrich, som de meste Franskmend. vi har også sne over 800 m i Vogeserne i østfrankrig, hvor jeg bor. vinteren begynder først idag, vi havde "varme" måneder september og oktober. du hart sikkert set, at i Sydfrankrig temperaturerne var extrem høge for enne årstid.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Saturday 04 Nov 06, 0:12 Répondre en citant ce message   

Det var en dålig ursäkt, Pascal! mort de rire Det är alltid dyrt att resa! Likaväl sommartid som vintertid! och vintern i Skandinavien är något väldigt speciellt! Det är mycket mer än snö! Jag tror att Ellie kan bekräfta det jag säger... Clin d'œil
Så här såg det ut idag:


Dernière édition par Rémi le Friday 17 Nov 06, 1:39; édité 1 fois
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Aszev



Inscrit le: 05 Apr 2006
Messages: 32
Lieu: Suède

Messageécrit le Wednesday 08 Nov 06, 19:58 Répondre en citant ce message   

För första gången någonsin ser jag inte fram emot vintern, jag har ingen lust att ha massa snö överallt. Eftersom jag inte bor i stan blir det bara besvär att ta sig fram, eftersom man inte kan cykla längre... Vi har iochförsig inte lika mycket vinter som ni uppe i Lappland ännu moqueur

förresten, confirmer = bekräfta; konfirmera (sig) används bara om konfirmationen i kyrkan. Clin d'œil
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Friday 17 Nov 06, 1:52 Répondre en citant ce message   

Det var lustigt, det! Jag tycker just att det är elendigt med snö i en stad, men att det hör till ute på landet... Där förblir det åtminstone vit! I städerna blir det alldeles för fort till en äcklig gråsvart sörpla...
(Tack för din korrektur, Aszev! Jag måste ha varit ganska trött när jag skrev det! mort de rire )
Här uppe har vi nu snöfall sedan en vecka, helt oavbruttet, men "bara" ca en decimeter per dag som max. Som tur är, för att temperaturerna ligger kring noll och det vädret tycker jag inte alls om! Enligt SMHI (Svenska Meteorologiska och Hydroliska Institut) skall vi till och med få upp till +7 plusgrader nu på lördag!!! Hoppas dom har fel!... confus
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Saturday 03 Nov 07, 23:17 Répondre en citant ce message   

Ja, det var på tiden att skriva något nytt i den här posten!
Nu har vi snö igen!!! très content
Efter redan 3 olika snöfall under en alldeles för varm höst, så ser det ut att vara lite mer stabilt nu. Det ligger alltså en halv decimeter hittills men marken har inte frusit än. Inte heller sjöarna och ännu mindre bäckarna och älvarna... Hoppas detta rätter sig till ganska snart! En vinter utan is på vattendrag kan bli jättefarlig! Det är nog många snöskoter olyckor varje vinter... roulement des yeux
Kanske björnarna går snart och lägger sig? (Jag såg nämligen väldigt vackra och tydliga spår efter en stor brunbjörn för bara några dar sen !)
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Friday 25 Apr 08, 11:26 Répondre en citant ce message   

Nu är det vår på riktigt (Gída, på samiska) och med detta kommer jag tillbaka hit. Clin d'œil
Vintern här uppe har varit ganska mild, med sammanlagt kanske 15 dagar kallare än -15C. Därför fick vi också massor med snö och det ligger fortfarande ca en meter nu. På sydslutningar och branter tinar det ganska fort, medan det i skogen ligger kvar och blir till skare. Man kan alltså gå överallt på snön utan att sjunka igenom. Rätt så härligt, faktiskt!
Det är fortfarande nattkallt, ner till -5C, men mittpå dagen kan det stiga upp till nästan +10C! Beroende på vädret, förstås.
Här får ni se en bild om hur det kan se ut uppe till fjälls, en helt vanlig arbetsdag för mig. Vilken tråkig arbetsplats, vad?! Clin d'œil

Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
telephos



Inscrit le: 13 Feb 2008
Messages: 341
Lieu: Montréal

Messageécrit le Friday 25 Apr 08, 20:03 Répondre en citant ce message   

Rémi a écrit:
Norvège Har noen av dere vært i Skandinavia vintertid? Dere får gjerne fortelle om deres opplevelse, hvordan og hvor det var og så hva dere synes var spennendes eller mindre kult... !


Norvège
Jeg oppdaget Skandinavia vintertid. Det var i Stockholm, den 13. desember (på Sankta Lucia). Jeg gikk på en skole, hvor barn sang. Det var hyggelig!
Jeg kjenner ikke det skandinaviske vinterlandskapet.

(Veuillez corriger les fautes.)
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Caileh



Inscrit le: 13 May 2008
Messages: 1
Lieu: Suède

Messageécrit le Tuesday 13 May 08, 21:49 Répondre en citant ce message   

Suède Jag tycker inte det ser särskilt tråkigt ut, snarare ser det vackert ut, men väldigt kallt. Fast det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder moqueur
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Wednesday 14 May 08, 0:19 Répondre en citant ce message   

Det var förstås ironiskt av mig. Clin d'œil

Så här såg det ut idag hemma hos mig, fast bara en väldigt kort stund. Det snöade alltså flera gånger under dagens lopp, med plötsligt solsken som bidrog med att allt snön försvann inom bara några minuter för att komma sen igen...
Tja, aprilväder i mitten på maj! mort de rire

Man får ta det som en sista vinterhälsning före sommaren på riktigt träder i kraft. Clin d'œil
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Page 1 sur 1









phpBB (c) 2001-2008