Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
ser i estar en català - Forum catalan - Forum Babel
ser i estar en català
Aller à la page Précédente  1, 2
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Mici



Inscrit le: 10 Mar 2010
Messages: 4
Lieu: Saragosse

Messageécrit le Friday 12 Mar 10, 19:18 Répondre en citant ce message   

Escolteu, no es tracta pas d'un error.
Son trets dialectals d'una llengua poc fixada per un reglament comú i a tot l'àmbit lingüistic es senten, cada cop menys, però es senten.

La meva avia que era de l'Empordà deia coses com: "soc anat a Barcelona" i "soc estat a Girona" ?!! amb tota naturalitat.
Es a dir, que jo no estic tan segur que el "sem anat" sigui influencia francesa, o més aviat, parlar nadiu del Rosselló.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ryba



Inscrit le: 09 Apr 2010
Messages: 2
Lieu: Poznañ, Polska

Messageécrit le Friday 09 Apr 10, 14:18 Répondre en citant ce message   

Butch a écrit:
a Catalunya Nord sovint (per influencia del francès) s'utilitza el verb "ser" en comptes de "haver". Per exemple : hem anat a Barcelona => sem anat a Barcelona. S'utilitza pels verbs de moviment, pero sé pas si és una error, si ho cal guardar o no, jo personalment intenti parlar un bon català amb només el verb "haver"...

Adiu, Butch, hola a tothom!

Tu tranquil, és pas cap francesisme, això! En català septentrional se són conservats molts trets del català antic, hi ha força occitanismes també, mes l'ús de l'auxiliar ésser n'és pas un tampoc, ja que se pot trobar en altres dialectes catalans com el balear («(noltros) som anats a Barcelona», «(jo) sóm anat a Barcelona», font: El català insular) o l'alguerès («sem anats a Barcelona», font: Corso catalano: lo verb).

Que a Perpinyà se digui «(jo) sóm anat» i «(nosaltres) sem anats» és pas més que un tret dialectal i conservador i, com a tal, a la meua manera de veure, no s'hauria pas de perdre. És molt bonic! sourire

Compareu amb l'occità «(nosautres) sèm anats a Barcelona».

Moltes mercés per la info, Mici !!! très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Atzucac



Inscrit le: 24 May 2010
Messages: 2
Lieu: PV

Messageécrit le Monday 24 May 10, 2:57 Répondre en citant ce message   

No cal anar tan al nord, a alguns dialectes del sud del País Valencià també s'empra (encara que no molt sovint) el verb "ser" amb aquesta accepció.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan Aller à la page Précédente  1, 2
Page 2 sur 2









phpBB (c) 2001-2008