Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant |
Auteur |
Message |
Mici
|
écrit le Friday 12 Mar 10, 19:18 |
|
|
Escolteu, no es tracta pas d'un error.
Son trets dialectals d'una llengua poc fixada per un reglament comú i a tot l'àmbit lingüistic es senten, cada cop menys, però es senten.
La meva avia que era de l'Empordà deia coses com: "soc anat a Barcelona" i "soc estat a Girona" ?!! amb tota naturalitat.
Es a dir, que jo no estic tan segur que el "sem anat" sigui influencia francesa, o més aviat, parlar nadiu del Rosselló. |
|
|
|
 |
ryba
|
écrit le Friday 09 Apr 10, 14:18 |
|
|
Butch a écrit: | a Catalunya Nord sovint (per influencia del francès) s'utilitza el verb "ser" en comptes de "haver". Per exemple : hem anat a Barcelona => sem anat a Barcelona. S'utilitza pels verbs de moviment, pero sé pas si és una error, si ho cal guardar o no, jo personalment intenti parlar un bon català amb només el verb "haver"... |
Adiu, Butch, hola a tothom!
Tu tranquil, és pas cap francesisme, això! En català septentrional se són conservats molts trets del català antic, hi ha força occitanismes també, mes l'ús de l'auxiliar ésser n'és pas un tampoc, ja que se pot trobar en altres dialectes catalans com el balear («(noltros) som anats a Barcelona», «(jo) sóm anat a Barcelona», font: El català insular) o l'alguerès («sem anats a Barcelona», font: Corso catalano: lo verb).
Que a Perpinyà se digui «(jo) sóm anat» i «(nosaltres) sem anats» és pas més que un tret dialectal i conservador i, com a tal, a la meua manera de veure, no s'hauria pas de perdre. És molt bonic!
Compareu amb l'occità «(nosautres) sèm anats a Barcelona».
Moltes mercés per la info, Mici !!!  |
|
|
|
 |
Atzucac
|
écrit le Monday 24 May 10, 2:57 |
|
|
No cal anar tan al nord, a alguns dialectes del sud del País Valencià també s'empra (encara que no molt sovint) el verb "ser" amb aquesta accepció. |
|
|
|
 |
|