Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
De svenska deckarromanerna - Forum scandinave - Forum Babel
De svenska deckarromanerna

Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Zwielicht



Inscrit le: 30 Jan 2007
Messages: 1227
Lieu: la rencontre des eaux

Messageécrit le Monday 19 Jan 09, 5:50 Répondre en citant ce message   

Suède
Finns det någon här som brukar läsa svenska deckarromaner ?

De svenska deckarromanerna blev mycket eftersökta för ca. 5 år sedan utanför Sverige, med författare som Henning Mankell och Stieg Larsson.

Just nu läser jag en roman av Sten Wilding, som skrevs 1973. Jag köpte den för 5 år sedan i en liten bokhandel i St. John's (Canada).

Den heter "En kvinde i hvidt". Det är en dansk översättning av "Vita frun". Jag visste inte att den ursprungliga versionen var en svensk bok då jag köpte den. Den var billig (90¢) eftersom det är en gammal bok.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Tuesday 20 Jan 09, 20:07 Répondre en citant ce message   

Ja, jag tror till och md att Henning Mankell är mer känd och omtyckt i Tyskland än i Sverige! De äldre Wallanderfilmerna (med Rolf Lassgård i huvudrollen) bidrog säkert till succén till en stor del. Denna "Wallander-feber" är betydligt äldre än du tror, Zwielicht! I alla fall i Europa och i synnerhet i Tyskland. Uppskattningsvis kanske äldre än 10 år, till och med.

Men det finns även andra (i alla fall i Sverige) kända deckarförfattare:
- Liza Marklund
- Håkan Nesser
- Håkan Östlundh
- Kjell Eriksson
- Helen Tursten
- Inger Frimansson
- m.fl.

Själv har jag mest läst kriminalromaner från Henning Mankell och ha sett några filmatiseringar av dom. Filmerna är givetvis betydligt sämre än böckerna (så är det väl alltid, eller hur?), men hyfsat bra ändå.
Mankell bor förresten halva året i Moçambique sedan många år tillbaka och har även skrivit annat än deckare. Mycket bra böcker, tycker jag! Hans stora inspirationskälla är Skåne, därifrån han kommer, och Afrika, där han har levt så länge.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
liregatan15



Inscrit le: 30 Jan 2009
Messages: 1
Lieu: Paimpol

Messageécrit le Friday 30 Jan 09, 19:35 Répondre en citant ce message   

Jag har läst nästan alla Wallander-böcker, vissa på svenska men dom flesta på franska. Jag blev "smittad" av Mankell för något år sen, då jag tittade på en film på TV-kanalen Arte (den vita lejonninan). Det utspelar sig i bl.a. Ystad och jag har vuxit upp i denna staden... Plötsligt fick jag syn på järnvägstationen och andra kända kvarter av denna härliga stad. Vilken chock !

Jag har läst några böcker av Liza Marklund och dom tre Millenium av Stieg Larsson (dom två första läste jag på svenska [pocketbok] och den tredje på franska).

Jag håller just på att läsa Kjell Erikssons "Stenkistan" (le cercueil de pierre).

Skandinaviska deckarförfattare är mycket uppskattade. Förra året var jag i en stor bokhandel i Brest, och där hade dom en hel avdelning med endast skandinaviska deckare !

Arte har gjort en dokumentärfilm på dom flesta, mest kända skandinaviska deckarförfattarna. Dom var intervjuade om deras böcker och liv. Mycket intressant !
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Friday 30 Jan 09, 22:30 Répondre en citant ce message   

Det var ju roligt att välkomna en ny tvåspråkig "Babelare" hit! Hjärtligt!

Mitt intryck är att de skandinaviska deckarförfattare upptäcktes relativt nyligen i "övriga Europa". Här i Sverige är det ingen större grej med dessa eller genren generellt: författarnas kändisskap har knappt förändrats inrikes efter deras "upptäck" utrikes (med undantag för Mankell, kanske).

Men kanske knytas Skandinavien med "lite dystert" utomlands? Gotik-musik, deckare... det är många som har den bilden av Norden, tror jag... confus
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Page 1 sur 1









phpBB (c) 2001-2008