Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
Tortell de Reis - Forum catalan - Forum Babel
Tortell de Reis

Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
ramon
Animateur


Inscrit le: 13 Jan 2005
Messages: 1395
Lieu: Barcelone, Espagne

Messageécrit le Wednesday 04 Jan 06, 12:06 Répondre en citant ce message   

El Chusé Antón m’ha suggerit que parli del Tortell de Reis que menjarem demà passat a Catalunya i a tota Espanya (Roscón de Reyes).

Tot i que ja en vaig parlar ara fa més o menys un any al Forum “Fêtes et évènements” – Rois Mages en Espagne, en el meu francès macarrònic, ha arribat l’hora de fer-ho en català.

Ja sabeu els que viviu a Catalunya, que el dia 6 és festiu. És el dia de l’Epifania o Dia de Reis, quan els nens (i no tan nens) reben els regals. La importació de tradicions estrangeres ha fet que els Reis tinguin un potent competidor: el Pare Noel. Però d’això ja en parlarem en una altra ocasió. Ara toca el Tortell de Reis.

Es tracta d’una massa de brioix en forma d’anell, normalment farcida de massapà, i coberta de fruites confitades, pinyons i sucre. Al cercle central, el pastisser hi posa una corona de cartró daurat i amaga una “sorpresa” i una “fava” a l’interior (o més d’una si el tortell és de grans dimensions). La “sorpresa” acostuma a ser una figureta de porcellana en forma de rei.

Qui trobi la “sorpresa” serà coronat Rei de la festa i cenyirà la corona de cartró. Qui, en canvi, trobi la fava haurà de pagar el tortell.

Val a dir que antigament no era així. La “sorpresa” és una innovació recent i qui era coronat “Rei de la Festa” era qui trobava la fava.

A vegades, el pastisser adjunta una petita poesia titulada “Feliç Tortell de Reis” i diu:

Si la fava tu hi has trobat,
Paga el tortell sense recança
I no perdis l’esperança,
Seràs un ser afortunat.

I si t’hi surt la figureta
No et quedarà més remei
Que ser coronat com a Rei
D’aquesta festa distreta.

Tradició, sana alegria,
Formen en la taula anell,
I mengem tan bon tortell
En pau i franca harmonia.

En qualsevol cas, és una deliciosa cloenda per un agradable àpat familiar.

Bon profit!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Chusé Antón



Inscrit le: 25 Feb 2005
Messages: 740

Messageécrit le Monday 09 Jan 06, 20:01 Répondre en citant ce message   

El mazapá li dona una caracteristica especial. Al reste de l´Estat el Roscó es fa amb nata, o solamen el bizcocho.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
valerie



Inscrit le: 26 Jul 2005
Messages: 41

Messageécrit le Tuesday 10 Jan 06, 17:35 Répondre en citant ce message   

Vaig conservar un paperet que venia amb el tortell, i deia:

Mantenir una tradició és estimar el passat
... I diu la tradició que el comensal que en un tros de Tortell trobi la figureta, serà coronat Rei amb gran alegria de tothom. En canvi, qui trobi la fava li tocarà pagar tan boníssimes postres.

Aquesta frase també la vaig trobar en un altre tortell, serà del gremi de pastissers, Jo prefereixo la poesia de Ramon.

A mi m'agrada molt el tortell de reis, el de veritat, amb massapà, i no entenc que només es podi trobar el dia de reis o com molt el dia abans. A casa meva (en el sud de França), el Tortell ve sense massapà, però durant al menys dues setmanes!

Em podeu corregir les faltes? gracies
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum catalan
Page 1 sur 1









phpBB (c) 2001-2008