Projet Babel forum Babel
Contact - Règles du forum - Index du projet - Babéliens
INSCRIPTION - Connexion - Profil - Messages personnels
Clavier - Dictionnaires

Dictionnaire Babel

recherche sur le forum
Hvorfor lærer du et skandinavisk språk? - Forum scandinave - Forum Babel
Hvorfor lærer du et skandinavisk språk?
Aller à la page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Suivante
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave
Voir le sujet précédent :: Voir le sujet suivant
Auteur Message
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Friday 16 Dec 05, 23:31 Répondre en citant ce message   

Her kommer et til presentasjonsspørsmål om hvorfor du valgte å lære et språk fra Skandinavien.
Det er nemelig ikke så mange Fransmenn som gjør det og ofte er det kjærlighet som står bakom! Clin d'œil
Dere trenger ikke fortelle hele livet deres, men det kan være kult for alle andre å vite hva som gjorde at dere begynnte å lære dere norsk, eller dansk eller svensk! Clin d'œil

OK, jeg begynner:
Jeg kom til Norge 1999 for første gang, med sykel fra Tyskland (der jeg bodde på den tia) och ble forelsket i dette landet. Jeg flyttet til Tromsø et år senere der jeg begynte jobbe med sledehunder (det var derfor jeg kom til Norden). Der begynte jeg lære meg norsk, direkt på jobb (det var bare norsk ansatter) og det gjikk veldig fort. Etter bare 3 måneder kunne jeg snakke (dårlig) norsk. Aldrig har jeg gått noe kurs eller så. Fra Tromsø flyttet jeg videre nordover till Svalbard (Longyearbyen) der jeg jobbe och bodde i et halvt år. Sen flyttet jeg over grensen til Sverige for at det var enklere å bo i EU enn i Norge. Det har jeg aldrig angret på for at jeg syns at Svenker er faktisk enklere å ha med å gjøre. Clin d'œil
Nå har min norsk blitt ganske dårlig ettersom norsk og svensk er så like hverandre ; det er vanskelig å skille mellom!
I Sverige har jeg gått kurser i svensk og nå snakker jeg mye bedre svensk enn norsk.
Det var min lille historie! (Litt for lang?...)


Dernière édition par Rémi le Wednesday 23 Jan 08, 21:46; édité 4 fois
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
herve



Inscrit le: 20 Nov 2005
Messages: 121
Lieu: Roazhon (F)

Messageécrit le Saturday 17 Dec 05, 14:31 Répondre en citant ce message   

Da jeg var yngre (jeg er ikke så gammel !), havde jeg meget interesse i Sverige og det svenske sprog. Jeg havde meget lyst til at lære svensk. Derfor ville jeg gerne have en kugleven fra Sverige ; desværre kunne jeg ikke finde én ; jeg fandt alligevel nogen fra Danmark, som gerne ville skrive med en franskmand. pleure ou très triste "Det er ikke så godt" troede jeg...En dag besluttede vi at møde hinanden. Fra denne første rejse kan jeg rigtigt lide Danmark très content Selvom Danmark ligger midt i Europa, bliver det så speciellt. Jeg kan lide Danmarks særlige stemning. Selvom jeg stædivæg interresser mig for Sverige, Norge,osv... har Danmark et specielt betydning for mig
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Debo



Inscrit le: 17 Dec 2005
Messages: 36
Lieu: Paris, FR

Messageécrit le Saturday 17 Dec 05, 22:06 Répondre en citant ce message   

Jeg studerer dansk fordi jeg vil være arkeologisk og studerer middelalderlig (j'hésite sur le mot je ne parviens jamais à m'en souvenir!) danmarks historie.

I år læser jeg om Saxo Grammaticus. (jeg er i Master 1, historie)

Ouais bon, je passe un peu, j'ai encore du mal, j'ai commencé le danois en octobre^^

Pour faire court: je suis en master1 histoire et mon mémoire porte sur Saxo Grammaticus et donc le danemark médiéval. Comme je suis en double cursus, je suis aussi en licence 1 danois. Ce qui fait pas mal d'occupation^^
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
cecmk



Inscrit le: 18 Jan 2006
Messages: 4
Lieu: Paris

Messageécrit le Wednesday 18 Jan 06, 17:17 Répondre en citant ce message   

Hej ! Jag började lära mig svenska hemma i Frankrike för ungefär 6 år sedan, med böcker, Internet och några kula svenska kompisar. Sedan flyttade jag till Helsingfors med Erasmus-programmet och läste vidare svenska på det svenskspråkiga universitetet. När jag bosättade mig i Paris och började jobba för en översättningsbyrå besökte jag det Svenska Institutet. Nu jobbar jag varje dag med det svenska språket, men också med danska och norska (jag läser tidningar och redigerar sammanfattningar över näringslivet) men tyvärr skriver jag inte ofta på svenska. Hoppas att ni förstår trots att min stil är lite « komisk » !!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Wednesday 18 Jan 06, 23:27 Répondre en citant ce message   

Ditt svenska är väldigt bra! Grattis! och välkommen hit! Kul att ha en till svensktalande här på Babel! très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rahim



Inscrit le: 05 Jan 2006
Messages: 2
Lieu: EUROPE

Messageécrit le Thursday 02 Feb 06, 17:49 Répondre en citant ce message   

Hej A.S !

Når man kommer til et land og vil blive/ bo for altid/permanent, så skal man lære den sprog ,der tilhører landet, det er meget vigtig...

Jeg kom til DK i 1967, jeg talte kun fransk, spansk og lidt engelsk, jeg sagde til mig selv i danmark skal jeg blive så gik jeg i gang med , at lære sprog og integrerer mig osv... Jeg synes det meget vigtig at man integrerer sig og lære at ordner sig i et samfund, jeg husker tydeligt min dansk kærest hun lærte mig at sige
" GØRE DIN PLIGT OG KRÆV DIN RET" det er virkelig så sandt som amen i kirken osv.... sourire

Håber at jeg er velkommen mellem jer samt håber ,at vi får allesammen nogle gode tid sammen...

MVH
RAHIM très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Heidi



Inscrit le: 07 Apr 2006
Messages: 2

Messageécrit le Friday 07 Apr 06, 1:23 Répondre en citant ce message   

très content Hei!

Jeg fikk lyst til å lære meg norsk for oldefar var Nordmann, og det var noe veldig viktig for meg (egentlig har jeg en åtte del norsk! ikke så mye men... det hjalp litt med språket tror jeg!!)
Jeg har bodd nesten ett år i Norge, det var for fem år siden og dessverre har jeg glemt mye. Av og til prøver jeg å lufte norsken min men det er ikke så lett!!
Vi skrives!

Heidi
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Saturday 08 Apr 06, 22:21 Répondre en citant ce message   

Hei Heidi! Og velkommen hit!
Kult å ha en til som snakker norsk her! Jeg må også øve min norsk for å ikke gløme det helt!... Nå at jeg bor i Sverige er det ikke så lett å bruke dette språk og så er det så at jeg kan blande litt svensk i min norsk, desverre... triste Si gjerne til hvis du ser at jeg har gjort noe fel! Clin d'œil
Vi leses!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Heidi



Inscrit le: 07 Apr 2006
Messages: 2

Messageécrit le Sunday 09 Apr 06, 22:13 Répondre en citant ce message   

Rémi a écrit:
Si gjerne til hvis du ser at jeg har gjort noe fel! Clin d'œil

Hei Rémi!
Jeg kan bare si at "gløme" (f. glemme) og "fel" (f. feil) er unorsk! choqué Clin d'œil Men jeg er ikke så flink selv, bare si ifra hvis du ser noe feil! 8)
Det minner meg om noe annet: i Oslo ble jeg kjent med to Tyskmenn som jobbet der og studerte norsk, etter et par måneder i Norge ble de sendt til Sverige (en til Stockholm og den annen til Göteborg), og veldig fort norsken deres ble helt smittet av svensk... men de to aldri ville innrømme at det var sant!! mort de rire
Men... hva med deg? Bor du fremdeles i Sverige eller? Hva er det du driver (el. drivde) med der? Hvor lenge har du bodd i Norge før?

Hilsen
Heidi

Det er sååå morsomt å skrive på norsk igjen!! très content
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Rémi



Inscrit le: 25 Mar 2005
Messages: 744
Lieu: Paris + Laponie suédoise

Messageécrit le Sunday 09 Apr 06, 22:26 Répondre en citant ce message   

Ja, morsomt er det vel, men også litt vanskelig for min del! Nå har svensk tatt over helt så at jeg må skikkelig tenke om hva jeg skriver!
Kors'n 'e det med litt nordnorsk dialekt, da? Forstor du det og? Kor e' det du bodde i Norge, da?
Æ bodde sjøl i Tromsø i to år, etter en sommer i Kárášjohka, og etter det ble det Svalbard et halvt år. Finne minner har æ fra denne tia!
Nå bor æ i Sverige sia januar 2003 og her stortrives æ!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Roberto_P



Inscrit le: 13 May 2006
Messages: 3
Lieu: Switzerland

Messageécrit le Saturday 13 May 06, 12:59 Répondre en citant ce message   

Hei på dere!
skandinavisk skrives slik og tar ingen t-en i intetkjønn: "Hvorfor lærer du et skandinavisk (ikke: skandinaviskt) språk?"
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
meuuh



Inscrit le: 12 Jun 2006
Messages: 982
Lieu: Mie en ole opaštuja Karjalašša

Messageécrit le Friday 29 Sep 06, 21:12 Répondre en citant ce message   

les adjectifs en -sk ne prennent pas de -t au neutre...
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
ElieDeLeuze



Inscrit le: 14 Jun 2006
Messages: 1622
Lieu: Allemagne

Messageécrit le Friday 29 Sep 06, 23:11 Répondre en citant ce message   

En suédois, ils ont gardé le -t même dans ce cas-là.
En danois et norvégien, effectivement, le -t tombe.
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
meuuh



Inscrit le: 12 Jun 2006
Messages: 982
Lieu: Mie en ole opaštuja Karjalašša

Messageécrit le Saturday 30 Sep 06, 14:02 Répondre en citant ce message   

autant pour moi... sourire
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Cline



Inscrit le: 30 Sep 2006
Messages: 3
Lieu: Saint-Etienne

Messageécrit le Saturday 30 Sep 06, 20:19 Répondre en citant ce message   

Hei,
jeg er 23 og studerer medisin i Frankrike. Jeg gjør mye orientering, så har jeg reist ofte i skandinaviske lander og blev forelsket i de. Jeg lærte meg svensk i to år og bodde i sverige i 5 månader. Fordi jeg og min mann liker bedre fjell vil vi heller bo i Norge enn i sverige. Jeg har begynt å lære meg norsk i 3 månader med assimilmetoden og jeg skal prøve bergen testen snart; nemlig den 12 i oktober. Den trengers nemlig for å få lov til å jobbe som lege der. Jeg tror ikke jeg er nok ferdig til å håpe jeg lykkes. men i alle fall vil jeg gjerne øve litt på norsk... ettersom jeg har det litt vanskelig med å skille mellom svensk og norsk!
Mange takk!
Voir le profil du Babélien Envoyer un message personnel
Montrer les messages depuis:   
Créer un nouveau sujet Répondre au sujet Forum Babel Index -> Forum scandinave Aller à la page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Suivante
Page 1 sur 7









phpBB (c) 2001-2008